Wat doet Idman Nur online?

03 september 2018

MediaDiamant: een estafette-column over mediawijsheid en digitaal burgerschap.

Het consultatieteam Cliënt, Internet en Sociale media (CIS) ondervraagt regelmatig een collega, cliënt of verwant over zijn of haar internetgebruik en digitale gewoontes. Zo leren we van elkaar en wordt Amerpoort een mediawijze zorginstelling. 

Idman Nur (32) woont samen met haar man in Zeist en wordt ambulant begeleid door Amerpoort. Ze werkt ook als ervaringsdeskundige voor Amerpoort en ze heeft een baan bij het LFB. Vanuit haar rol als ervaringsdeskundige vertelt ze door het hele land over haar ervaringen als client. Iedere woensdag komt ze in Soest samen met de andere ervaringsdeskundigen en hun coaches. Idman heeft een druk leven, altijd een goed gevulde agenda. Ze heeft een iPhone 6 en maakt hier veel gebruik van. Zij kreeg de MediaDiamant van clientcoach Deth en collega Adem.  

Hoe was het vandaag op internet?  

Prima, als ik opsta lees ik vaak even mijn mail van de LFB. Ik gebruik internet heel veel. Ik heb Instagram, Facebook en ik zoek veel op met Google. Het is eigenlijk altijd wel gewoon gezellig op mijn sociale media, heb er geen problemen. 

Geniet je optimaal van de digitale mogelijkheden?  

Dat denk ik wel, meestal lukt alles wel gewoon goed. Alleen zoeken op Google is lastig, soms moet ik wel zoeken en kan ik het niet vinden op een website.  

Weet je welke media geschikt zijn voor jou? 

Ik ken Steffie.nl en VraagApp. Ik weet er wel meer, maar die kan ik zo even niet noemen. Steffie gebruik ik zelf niet. VraagApp wel. Eerst was ik vragensteller, nu geef ik soms ook antwoorden als vrijwilliger. Het is fijn om iemand anders te kunnen helpen met een vraag.  

Begeleid je wel eens iemand bij digitale middelen?  

Ja, als iemand het even niet weet help ik wel. Mijn vriend wilde bijvoorbeeld laatst weten hoe laat de bus vertrok -het is nu zomertijd- dan help ik hem door het even op te zoeken in de 9292 app.  

Wat doe je om online risico’s te voorkomen?  

Een virusscanner zit op mijn laptop. Ik zet zo min mogelijk gegevens op internet. Ik let daar altijd op. En ik doe niet aan cookies. Ze weten dan alles van je. Dat gaat soms niet. Dan moet je verplicht op cookies klikken en kan je geen ‘nee’ zeggen, dat is wel irritant.  

Heb je voldoende momenten met en zonder digitale middelen?  

Ik doe wel heel veel op internet, maar als ik thuis ben kan ik de telefoon ook wel goed wegleggen en er even niet op kijken. Omdat ik mijn telefoon als wekker gebruik ligt hij wel altijd op mijn nachtkastje, maar ik slaap goed, ik kan hem makkelijk laten liggen.  

Waarom heb je wel of niet gekozen om een selfie te maken voor bij het artikel?  

Liever even geen selfie, ik sta al op zoveel foto’s op internet. De meeste mensen weten nu wel hoe ik eruit zie. Ze kennen me wel.  

Wil je het artikel op intranet of op internet?  

Het mag wel op internet hoor. Iedereen mag dit lezen. Ik vind het belangrijk dat mensen het lezen, want misschien kunnen ze wat met de tips.  

Heb je zelf een vraag aan het CIS? 

Nu zo even niet. Jullie van CIS gaan toch na de vakantie met ons in gesprek over samenwerken met de ervaringsdeskundigen? Dan stel ik al mijn vragen wel.  Antwoord CIS: dat vinden wij heel leuk en dan gaan we zeker kijken welke vragen jullie hebben en hoe we samen kunnen werken! 
Wat leuk trouwens dat jij VraagApp gebruikt. Mochten mensen hier meer over willen weten kijk dan op www.vraagapp.nl of neem contact op via vraagapp@amerpoort.nl 

Aan wie wil je de MediaDiamant overdragen? 

Aan Paul Willems, de bestuurder van Amerpoort. Ik ben wel benieuwd wat Paul van het internet vindt. En ik wil van hem wel tips horen over internet en sociale media.  
 

Joyce Graafhuis 
Consultatieteam Client, Internet en Sociale Media (CIS)
 

Foto boven: de gehaakte diamant gemaakt door Marleen den Hollander.

Lees alle afleveringen van de estafette column MediaDiamant...

 

Wij helpen je graag!

Heb je een zorgvraag of wil je meer weten over onze dienstverlening? De consulenten van het Klantbureau staan klaar voor (aanstaande) cliënten, familie of vertegenwoordigers en verwijzers. 

Klantbureau