Wat doen Adem en Deth online?

14 februari 2018

MediaDiamant: een estafette-column over mediawijsheid en digitaal burgerschap.

Het consultatieteam Cliënt, Internet en Sociale media (CIS) ondervraagt regelmatig een collega, cliënt of verwant over zijn of haar internetgebruik en digitale gewoontes. Zo leren we van elkaar en wordt Amerpoort een mediawijze zorginstelling. 

Deth Kwaks: Van Rick kreeg ik de mediadiamant toegeworpen. Samen met Adem heb ik de vragen die erbij horen ingevuld. Ik ben Deth Kwaks en werk als coach ervaringsdeskundigen, ook twee dagen per week bij lunch café de onthaasting en ook nog bij logeerhuis Boomgaard. Ik ben regelmatig op internet om dingen op te zoeken.

Adem werkt als ervaringsdeskundige bij Amerpoort. Hij schrijft: "Ik als een Turkse man die bij de Amerpoort woont doe veel dingen met internet. Ik verzorg ook de Turkse nieuwswebsites. Wat er dagelijks gebeurt in de wereld. Ik zoek het nieuws op, bijvoorbeeld als er een ongeluk gebeurd is of brand, als er iemand overlijdt etc. Van de 24 uur per dag ben ik ongeveer 10 uur online.

Hoe was het vandaag op internet?

Adem: ik heb nieuws gemaakt voor op de website, ik ben op YouTube geweest en ik lees de krant op internet. Ik heb ook interessante dingen opgezocht op internet.

Deth: Stiekem zit ik best veel achter de computer of ben ik met mijn telefoon bezig. Ik zoek veel op, regel tickets voor film of concerten, ik lees de krant, ik app en mail. Zoek naar nieuwe ideeën.

Geniet je optimaal van de digitale mogelijkheden? 

 Adem: Ja, ik geniet zeker van de digitale mogelijkheden; zeker voor iemand als ik  betekent internet alles voor mij.

Deth: Ik heb een soort haat-liefde verhouding met de digitale mogelijkheden. Ik zou niet weten wat ik zonder moest doen. Het geeft zoveel informatie en ideeën. Aan de andere kant neemt het al snel zoveel tijd in beslag dat ik er ook echt van kan balen dat de tijd voorbij is gegaan zonder dat ik voor mijn gevoel echt iets gedaan heb. De digitale wereld is zo eindeloos groot, en de tijd vliegt voorbij als je er eenmaal ingedoken bent.

Weet je welke media geschikt zijn voor jou?

Adem: Ja, ik weet zeker welke media geschikt voor mij zijn.

Deth: Ik denk wel te weten welke media geschikt voor me zijn. Maar het kan best zo zijn dat er nog veel meer te koop is waar ik nog nooit van gehoord heb. Door het werk bij de ervaringsdeskundigen kom ik er achter dat er zoveel meer is. Ook heel veel sites en apps die speciaal bedoeld zijn om mensen met een beperking te ondersteunen. Dat mag wel meer bekendheid krijgen omdat ik denk dat deze heel waardevol kunnen zijn.

Begeleid je wel eens iemand bij digitale middelen? 

Adem: Nee, ik begeleid niemand bij digitale middelen, maar als de vraag er is kan daar zeker wel over nagedacht worden.

Deth: Alleen de eenvoudige dingen, zoals de vertrektijden van treinen en bussen opzoeken. Of gesprekken over bijvoorbeeld appen. Wat kan wel en wat kan niet? Ik merk dat dit voor sommige mensen wel eens lastig is om dat goed met elkaar af te stemmen.

Wat doe je om online risico’s te voorkomen?

Adem: Sowieso een anti-virus programma downloaden en goed opletten weke websites je bezoekt.

Deth: Ik heb daar helemaal geen verstand van. Ik vertrouw op de mensen in mijn omgeving die dit voor mij regelen. Als ik twijfel of iets klopt dan open ik niets en vraag het eerst na. Ik ben bang dat het mij zomaar zou kunnen gebeuren dat ik via een mail of zo een virus binnen zou kunnen halen.

Heb je voldoende momenten met en zonder digitale middelen? 

Adem: Deze momenten kies ik zelf, ik bepaal zelf wanneer ik zonder digitale media kan leven.

Deth: Ja hoor, ik heb voldoende momenten dat ik niet met digitale media bezig ben. Alhoewel mijn telefoon wel bij me in de buurt is

Waarom heb je wel of niet gekozen om een selfie te maken voor bij het artikel? 

Beide: We vinden het best leuk om ons stukje te plaatsen en het lijkt ons leuk om reacties terug te krijgen van mensen die het gelezen hebben straks. De foto is gemaakt door Miranda. We vinden het wel grappig dat mensen een plaatje hebben bij dit verhaal.

Wil je het artikel op intranet of op internet?

We vinden het prima om ons stukje op internet en intranet te plaatsen. Het is goed om stil te staan bij de digitale wereld om ons heen. Kijken naar de voordelen en de nadelen die het heeft. Maar ook om in gesprek te gaan met elkaar over iets wat ons allemaal zoveel bezig houdt.

Heb je zelf een vraag aan het CIS?

Deth: ik hoorde dat Amerpoort met VraagApp werkt, een aantal clienten heb ik er ook al over gehoord. Ze zijn enthousiast, ik wil wel weten hoe het precies werkt

CIS: Klopt, sinds november 2017 hebben we 600 abonnementen beschikbaar die gratis zijn voor clienten van Amerpoort. Het uitdelen van deze gratis abonnement verloopt via de mobiele telefoons (begeleidersfunctie) van de locaties. We zijn vanuit CIS dus nu ook druk bezig om zoveel mogelijk locaties en begeleiders te benaderen zodat clienten toegang krijgen tot de App.

VraagApp is een landelijke app. Vragenstellers en vrijwilligers kunnen dus overal wonen of werken. Hij is bedoeld voor mensen die op een eenvoudige manier een alledaagse vraag willen stellen op het moment dat het voor hen prettig is. Soms moeten mensen met een vraag een dag of drie wachten op een begeleider. Dat hoeft met VraagApp niet meer.

VraagApp heeft na het downloaden drie verschillende functies: vragensteller, begeleider of vrijwilliger. De vragenstellersfunctie is voor clienten met een vraag. De begeleiders functie geeft rechten om abonnementen uit te delen aan clienten. De vrijwilligers functie zorgt dat je vragen kan beantwoorden van vragenstellers.

Wil je meer weten over VraagApp? Kijk dan op de site www.vraagapp.nl of neem contact op via vraagapp@amerpoort.nl

Aan wie wil je de MediaDiamant overdragen?

We willen de diamant graag doorgeven aan ervaringsdeskundige Idman Nur.
 

Sonja Heijkamp,
CIS-Consultatieteam

Foto boven: de gehaakte diamant gemaakt door Marleen den Hollander.

Lees alle afleveringen van de estafette column Mediadiamant..

Wij helpen je graag!

Heb je een zorgvraag of wil je meer weten over onze dienstverlening? De consulenten van het Klantbureau staan klaar voor (aanstaande) cliënten, familie of vertegenwoordigers en verwijzers. 

Klantbureau