Peuterdagcentrum Waterwereld, Amersfoort

Behandelgroepen, schoolvoorbereidende groep, therapeutische peutergroep.

Algemeen

Peuterdagcentrum Waterwereld biedt dagbehandeling in een veilige en vertrouwde sfeer. De dagbehandeling is in Amersfoort en speciaal voor jonge kinderen tussen de 0 en 5 jaar met een ontwikkelingsachterstand, verstandelijke - en/of lichamelijke beperking. De kinderen krijgen hier zorg, begeleiding en behandeling in kleine groepen met vaste medewerkers.

Peuterdagcentrum Waterwereld heeft zeven behandelgroepen op een mooie, ruime locatie in de Amersfoortse wijk Schothorst: Dolfijn, Haai, Orka, Schildpad, Vis, school voorbereidende groep Krab en therapeutische peutergroep Zeehond. Binnen het peuterdagcentrum is er ook een groep voor vroegdiagnostiek, dit is groep Domino, een samenwerking tussen Youké jeugd en Amerpoort.

Op elke groep werkt een team van vaste begeleiders. Ze hebben kennis van epilepsie, autisme, gedragsproblemen, syndroom van Down en andere soorten syndromen. Er zijn meerdere therapeuten werkzaam bij Peuterdagcentrum Waterwereld. Zij observeren, geven therapie in voornamelijk groepsverband en adviseren daarnaast de begeleiders en ouders. Door de samenwerking tussen begeleiders, therapeuten en gedragsdeskundige wordt het behandelklimaat vormgegeven. Daarnaast zijn er tussen september en juli op meerdere groepen stagiaires werkzaam.

Het peuterdagcentrum beschikt over een grote speelhal met houten speelhuis en schommel, een ruime gymzaal, snoezelruimte met ballenbad en drie grote buitenspeelplaatsen. Daarnaast zijn er meerdere ruimtes beschikbaar waar verschillende soorten therapie gegeven kunnen worden. Het peuterdagcentrum beschikt over een grote bolderkar en twee bakfietsen waarmee begeleiders met de kinderen uitstapjes kunnen maken.

Individuele ontwikkeling

Ieder kind is uniek, met eigen mogelijkheden en capaciteiten. Wij besteden in ons peuterdagcentrum veel aandacht aan de individuele ontwikkeling. Deze kinderen ontdekken de wereld met hun zintuigen en lichaam. Onze activiteiten zijn dan ook gericht op horen, zien, ruiken, proeven en voelen. Zo spelen we bijvoorbeeld met materiaal als zand, scheerschuim en water. Daarnaast werken we met ontwikkelingsmateriaal wat aangepast is op het niveau van het kind, zoals puzzels, boekjes en actie- reactiespeelgoed.

Onze gesproken taal gaat altijd samen met andere vormen van communicatie, zoals ondersteunende gebaren, voorwerpen, plaatjes en foto’s.

Veel contact met ouders

De begeleiders hebben veel contact met ouders en ze kunnen met al hun wensen, vragen en zorgen bij ons terecht. Bij het brengen en halen van de kinderen is er altijd tijd voor een korte overdracht, daarnaast is het mogelijk om een afspraak te maken met de begeleiders of de therapeuten voor een gesprek. Wanneer kinderen worden gebracht en gehaald door de taxi wordt er door de begeleiders dagelijks online een overdracht geschreven in ons digitale communicatiesysteem. Er worden regelmatig ouderavonden en andere activiteiten georganiseerd om ouders te informeren en om ervaringen uit te wisselen.

Alle peutergroepen zijn vijf dagen in de week geopend, de meeste kinderen komen 3 of 4 dagen in de week naar het peuterdagcentrum, dit is afhankelijk van de zorgvraag en leeftijd van het kind. De kinderen mogen worden gebracht tussen 09:00-09:30 en opgehaald tussen 15:15-15:30. De meeste ouders regelen zelf het vervoer van hun kind. Mocht u als ouder zelf geen mogelijkheid hebben voor vervoer dan kunt u samen met het wijkteam de mogelijkheden voor taxivervoer bespreken. Amerpoort kan met een beschikking taxivervoer inzetten.

Werkwijze

Ouders zijn welkom voor een oriënterend gesprek op locatie. Na aanmelding bij het klantbureau neemt de coördinator contact op. Er volgt een kennismaking en rondleiding. Daarna hebben we contact over het vervolg en samen met de gedragsdeskundige kijken we of het peuterdagcentrum passend is voor de vraag van uw kind.

Orka

Peutergroep Orka is er voor kinderen tussen de 3 en 5 jaar met een ontwikkelingsachterstand en een vergrote behoefte aan structuur.

Orka biedt per dag plek aan maximaal 7 kinderen, onder begeleiding van twee vaste groepsleidsters.

Het dagprogramma van de groep verloopt middels een vaste structuur, wat duidelijkheid en houvast geeft. Onze ervaring leert dat dit de kinderen een goede basis geeft van waaruit ze kunnen leren en ontwikkelen. In het dagprogramma wordt aandacht besteed aan de individuele verstandelijke ontwikkeling, door middel van een persoonlijke werkbak met werkjes die aansluiten bij het cognitieve niveau van het kind. Ook besteden we aandacht de ontwikkeling van de grove en fijne motoriek, de ontwikkeling van communicatieve vaardigheden en de sociale ontwikkeling. Zo leren de kinderen spelen, maar ook beginnend delen en op hun beurt wachten.

De overgangen na activiteiten worden aangekondigd met herkenbare liedjes om de kinderen zo voor te bereiden op wat er gaat komen.

Kinderen en begeleiders krijgen waar nodig ondersteuning van therapeuten. Hiervoor zijn een paar uur per week een logopediste, ergotherapeut, fysiotherapeute, muziektherapeute en orthopedagoge aanwezig. Zij ondersteunen en coachen de begeleiders bij individuele behandeldoelen van de kinderen en bij groepsactiviteiten.

Krab

Krab is een peuter- en kleutergroep gericht op de ontwikkeling van schoolse vaardigheden, waarin wordt toegewerkt naar een vervolgplek binnen een vorm van onderwijs.

Dagelijks biedt Krab ruimte aan 10 kinderen tot 6 jaar en worden zij begeleidt door 3 vaste begeleiders.

Op de groep is er veel aandacht voor de ontwikkeling van zelfredzaamheid, verstandelijke ontwikkeling, ontwikkeling van de grove en fijne motoriek, taal- en schoolse vaardigheden van de kinderen. Kinderen leren spelen, delen en op hun beurt wachten.

In groepjes, afgestemd op de mogelijkheden en behoeften van het kind, werken we aan de ontwikkeling op deze verschillende gebieden. Hiervoor gebruiken we onder andere de methode STIP (sociale training in de praktijk). Ook heeft ieder kind een persoonlijke werkbak met werkjes die afgestemd zijn op de persoonlijke doelen en vaardigheden van het kind en spelen we gezelschapsspelletjes in kleine groepjes.

Kinderen en begeleiders krijgen waar nodig ondersteuning van therapeuten. Hiervoor zijn een paar uur per week een spelbegeleidster, muziektherapeut, logopedist, ergotherapeut, fysiotherapeut en orthopedagoog aanwezig. Zij ondersteunen en coachen de begeleiders bij individuele behandeldoelen van de kinderen en bij groepsactiviteiten.

Dolfijn, Haai, Schildpad

De peutergroepen Dolfijn, Haai en Schildpad zijn er voor kinderen van 0 tot en met 4 jaar met een ontwikkelingsachterstand, beperking en/of gedragsproblemen. Vaak start uw kind op een van deze instroomgroepen. De groepen hebben een veilige en levendige speel- en leeromgeving. Per dag is er op elke groep plek voor 7 kinderen. Samen met de gedragsdeskundige kijken we welke groep het beste aansluit.

Ons team met ervaren pedagogisch medewerkers besteedt veel aandacht aan de sociale ontwikkeling van de kinderen. De kinderen leren spelen, contact maken en op hun beurt wachten. Ook besteden we aandacht aan de verstandelijke ontwikkeling, de ontwikkeling van de grove en fijne motoriek, communicatie en zelfredzaamheid. Dit gebeurt zowel tijdens individuele als groepsactiviteiten en wordt afgestemd op de mogelijkheden en behoeften van het kind.

Deze kinderen ontdekken de wereld met hun zintuigen en lichaam. Onze activiteiten zijn dan ook gericht op horen, zien, ruiken, proeven en voelen. Zo spelen we bijvoorbeeld met materiaal als zand, scheerschuim en water.

Daarnaast werken we met ontwikkelingsmateriaal wat aangepast is op het niveau van het kind, zoals puzzels, boekjes en actie- reactiespeelgoed. Op de groepen wordt een vast dagprogramma gevolgd, wat voor de kinderen prettig en voorspelbaar is. De activiteiten aan tafel worden afgewisseld met bewegingsactiviteiten zoals gymmen of vrij spel.

Alle taal wordt ondersteund met gebaren, foto’s en lichaam gebonden verwijzers. (bijvoorbeeld een luier voor het verschoonmoment, of een beker voor het drinken). De overgangen na activiteiten worden aangekondigd met herkenbare liedjes om de kinderen zo voor te bereiden op wat er gaat komen.

Bij deze groepen werken per dag 2 vaste begeleiders. Ze hebben kennis van epilepsie, autisme, gedragsproblemen, syndroom van Down en andere soorten syndromen. Een paar uur per week zijn een logopediste, ergotherapeut, fysiotherapeute, muziektherapeute, spelbegeleidster en orthopedagoge aanwezig. De therapeuten zijn nauw betrokken bij de behandeling van de kinderen voor individuele therapie, groepsactiviteiten en voor coaching van de begeleiders.

Vis

Peutergroep Vis is er voor kinderen tussen de 2 en 4 jaar oud met een ontwikkelingsachterstand, beperking en/of gedragsproblemen. Per dag is er plek voor 7 kinderen.

Net als bij de andere peutergroepen wordt er bij Vis gewerkt aan de sociale ontwikkeling van de kinderen. De kinderen leren spelen, delen en op hun beurt wachten. De kinderen die op Vis komen zijn al wat verder in hun sociale ontwikkeling. Ze zijn meer gericht op andere kinderen en er is soms sprake van beginnend samenspel.

Naast de sociale ontwikkeling wordt er aandacht besteed aan de verstandelijke ontwikkeling, de ontwikkeling van de grove en fijne motoriek, de communicatie en zelfredzaamheid. Dit gebeurt zowel tijdens individuele als groepsactiviteiten en wordt afgestemd op de mogelijkheden en behoeften van het kind.

Er wordt een vast dagprogramma gevolgd, wat voor de kinderen prettig en voorspelbaar is. De activiteiten aan tafel worden afgewisseld met bewegingsactiviteiten zoals gymmen of vrij spel. Alle taal wordt ondersteund met gebaren en foto’s. De overgangen na activiteiten worden aangekondigd met herkenbare liedjes om de kinderen zo voor te bereiden op wat er gaat komen.

Bij Vis werken per dag 2 vaste begeleiders. Een paar uur per week zijn een logopediste, ergotherapeut, fysiotherapeute, muziektherapeute, spelbegeleidster en orthopedagoge aanwezig. De therapeuten zijn nauw betrokken bij de behandeling van de kinderen voor individuele therapie, groepsactiviteiten en voor coaching van de begeleiders.

Zeehond

Zeehond is de therapeutische peutergroep, waarin een veilige en uitdagende omgeving wordt geboden aan kinderen met motorische beperkingen al dan niet in combinatie met een ontwikkelingsachterstand.

Dagelijks biedt Zeehond ruimte aan 7 kinderen tot 4 jaar, onder begeleiding van 2 vaste groepsbegeleiders. De groep wordt onderverdeeld in een maandag-donderdaggroep en een dinsdag-vrijdaggroep, met een eventuele mogelijkheid tot een derde dag op de woensdag.

Op de groep wordt de kinderen een dagelijkse structuur geboden met veel herhaling. Daarnaast biedt de groepsleiding activiteiten om de sociale en emotionele ontwikkeling en zelfredzaamheid te vergroten. Zo ontstaat een veilig en uitdagend klimaat waarin er spelenderwijs wordt gewerkt aan de motoriek, bewegingsvaardigheden, arm-handfunctie, mondmotoriek, spraak-taalontwikkeling, sociale ontwikkeling, emotionele ontwikkeling en zelfredzaamheid.

Zeehond werkt samen met het kinderrevalidatieteam van het Meander Medisch Centrum. Dit team verzorgt elke ochtend verschillende therapieën:

  • De kinderfysiotherapeut onderzoekt en behandelt de motoriek en bewegingsvaardigheden.
  • De ergotherapeut helpt zoeken naar praktische oplossingen voor dagelijkse problemen.
  • De logopedist behandelt problemen met mondmotoriek, spraak en taal, eten en drinken.
  • De kinderrevalidatiearts stelt het behandelplan op en is eindverantwoordelijk.
  • De ontwikkelingspsycholoog en maatschappelijk werker ondersteunen de ouders bij vragen over opvoeding en ontwikkeling.

Download de Zeehond flyer (PDF-bestand).

Routeplanner

Wij helpen je graag!

Heb je een zorgvraag of wil je meer weten over onze dienstverlening? De consulenten van het Klantbureau staan klaar voor (aanstaande) cliënten, familie of vertegenwoordigers en verwijzers. 

Klantbureau