Slapen

Informatie van het slaapteam van Amerpoort.

Veelgestelde vragen
  • Hoeveel slaap heb je nodig?

    Het is belangrijk om de slaapduur aan te passen aan de kalenderleeftijd: Kind 3-5 jaar: 10-13 uur Kind 6-13 jaar: 9-11 uur Puber 14-17 jaar: 8-10 uur Jongvolwassene 18-25 jaar: 7-9 uur Volwassene 26 – 64 jaar: 7- 9 uur Oudere volwassene 65 +: 7-8 uur

  • Heb je als je ouder wordt meer slaap nodig?

    Nee, hoe ouder je wordt hoe minder slaap je nodig hebt. Gemiddeld heeft een oudere volwassene van 65 + 7 – 8 uur slaap nodig

  • Hoe lang mag je overdag een dutje doen?

    Kleine dutjes overdag mogen maximaal 30 minuten duren. Als je langer gaat slapen, gaat dit ten koste van je nachtrust. Het is belangrijk om overdag geen nachtsituatie te creëren. Dus: gordijnen open, eventueel met kleding aan op de dekens of juist in de woonkamer op de bank of waterbed of bedbox te gaan liggen.

  • Wat is de ideale temperatuur om te slapen?

    De ideale temperatuur in de slaapkamer is tussen de 16° en 18°.

  • Is het belangrijk om altijd op dezelfde tijd naar bed te gaan?

    Het is belangrijk om elke avond op dezelfde tijd naar bed te gaan, ook in het weekend. Er mag een marge van een uur tussen zitten

  • Is het belangrijk om altijd op dezelfde tijd op te staan?

    Ja, het is belangrijk om altijd op dezelfde tijd op te staan, ook in het weekend.

  • Is het gebruik van een smartphone in de avond van invloed op de nacht?

    Een smartphone geeft net als een computerscherm of tv blauw nacht af, waardoor de aanmaak van het slaaphormoon melatonine wordt verstoord. Het is belangrijk om in het een uur voordat je gaat slapen, geen blauw licht meer te gebruiken. Dus doe de smartphone ’s avonds uit.

Heb je een vraag voor ons, of heb je hulp nodig?