Internet & Social media

Begeleiding bieden bij het gebruik van internet en sociale media vraagt maatwerk. Bij het consultatieteam cliënt, internet en sociale media (CIS) kunnen teams terecht met al hun vragen over internet en sociale media.

Veelgestelde vragen
  • Wat is mediawijsheid?

    Dat is een term die in 2005 bedacht is door de Raad van Cultuur. Het is een onderdeel van digitale geletterdheid. Het gaat om het gebruiken en begrijpen van sociale media. Er is een Competentiemodel dat precies weergeeft om welke vaardigheden het gaat.

  • Hoe geef ik ondersteuning bij het gebruik van internet en sociale media?

    Internet en sociale media zijn leuk en zorgen ervoor dat je snel en makkelijk met iemand in contact kunt zijn. Sociale media kan voor mensen met een verstandelijke beperking complex zijn. Berichtjes goed begrijpen is soms ingewikkeld en levert regelmatig conflicten en verdriet op. Ondersteuning bieden doe je door te zorgen dat je als begeleider een vertrouwensband hebt met je client. Door een neutrale nieuwsgierige en open houding aan te nemen over internet en sociale media kan je in gesprek komen over wat iemand doet en beleefd op internet. Het start met een simpele vraag die we te weinig stellen: Hoe was het vandaag op internet? De kernwoorden bij mediabegeleiding zijn: open houding, vragen stellen, samen doen, afspraken maken, grenzen stellen, herhalen, bij ‘fouten’ niet straffen, maar helpen het op te lossen; laat weten dat je beschikbaar bent.

  • Welke sociale media en websites zijn geschikt voor mensen met een verstandelijke beperking?

    Wat er bij iemand goed past is heel persoonlijk. Niet iedereen wil hetzelfde op sociale media of heeft er iets te leren. Probeer dus samen te bepalen wat iemand wil op sociale media en zoek daar een passend platform voor. Er zijn websites die speciaal gemaakt zijn voor mensen die moeite hebben met lezen en/of een verstandelijke beperking hebben. Om te leren over internet en sociale media kan je terecht op de site van Steffie.nl en WillieWebWijs. Om met elkaar in gesprek te gaan over sociale media is er sinds kort het spel De MediaJungle.

  • Hoe kan ik mijn eigen mediawijsheid en digitale vaardigheden verbeteren?

    Om optimaal gebruik te maken van sociale media en digitale techniek heb je digitale vaardigheden nodig. Je kunt denken aan Word en Excel, maar de zorg maakt steeds meer gebruik van technologie en dus is ICT basis kennis over de computer en het internet belangrijker aan het worden om mee te kunnen blijven doen. Als je vindt dat je meer kan leren over het werken met de computer en techniek, vraag dan hulp van een collega die het wel weet, zorg dat het niet wordt overgenomen van je, doe het samen en herhaal de handeling een aantal keren. Om meer te leren over welke digitale vaardigheden kan je terecht op de nieuwe website digitaalvaardig van ’s Heerenloo. Wil je als team aan de slag met mediawijsheid en digitale vaardigheden speel dan het visiespel Slim met Media.

  • Waar kan ik terecht als er sprake is van online ongewenst gedrag?

    Helaas kan iemand ongewenst slachtoffer worden van online ongewenst gedrag. Het gaat dan vaak over slachtoffers, maar soms zijn mensen met een verstandelijke beperking ook dader van ongewenst gedrag zonder dat zij het zelf doorhebben. Daarom is het belangrijk dat we in gesprek zijn over internet en sociale media en elkaar leren hoe we dit preventief kunnen aanpakken. Je kunt terecht bij het meldpunt van de organisatie waar je werkt. Buiten de organisatie zijn er sites met veel informatie: Meldknop en Vraag het de politie.

Heb je een vraag voor ons, of heb je hulp nodig?