Amerpoort gebruikt cookies om de website optimaal te laten functioneren, sommige worden geplaatst voor diensten van derden. Op de pagina met onze cookie- en privacyverklaring kun je meer lezen over deze cookies.
De eerste maanden na onze start zijn voorbij gevlogen. In de afgelopen tijd hebben we veel mensen leren kennen en veel verhalen gehoord. Graag kijken we samen met jullie terug op onze eerste periode en staan we stil bij de fusie Amerpoort-Sherpa.
Vanzelfsprekend moesten we de organisatie leren kennen. Daarvoor zijn we op bezoek geweest bij veel verschillende locaties. We zijn op heel veel plekken warm welkom geheten en hebben veel enthousiaste mensen gezien en gesproken. Niet alleen medewerkers, ook deelnemers, bewoners, cliënten en verwanten. Iedereen is met veel plezier bezig.
Ook zijn wij sinds onze start begonnen met ‘De estafette’: gesprekken met een steeds wisselende groep medewerkers uit alle onderdelen van Sherpa en Amerpoort. Hierin bespreken we de kracht van de organisaties, zoals de laagdrempeligheid, maar ook waar we alert op moeten zijn in de toekomst zoals het behoud van medewerkers en de financiële situatie. Wat we mooi vonden om te horen was dat teams van beide organisaties elkaar al weten te vinden en dat er al veel wordt samengewerkt.
Daarnaast hebben we in oktober de eerste gezamenlijke bijeenkomst met de medezeggenschapsorganen, directieleden, Raad van Toezicht en bestuur gehad. Naast tijd voor kennismaking, keken we naar de toekomst: hoe komen we tot één organisatie, welke activiteiten zijn daarvoor nodig en wat betekent dat voor cliënten, medewerkers, maar ook voor de organisatie?
Alle verhalen die we horen, de onderzoeken en bijeenkomsten die er zijn geweest, helpen ons om zo goed mogelijk een weg te vinden naar de nieuwe organisatie. We merken namelijk dat er veel positieve energie in beide organisaties is om daadwerkelijk daarmee aan de slag te gaan.
Daarom hebben we, samen met veel betrokkenen in de organisatie, in de afgelopen periode gewerkt aan een integratieplan voor de volgende fase van de fusie van Amerpoort en Sherpa. Dit integratieplan is een plan met mijlpalen, stappen en een aanpak om Amerpoort en Sherpa één te laten worden.
Aan de hand van dit plan brengen we focus aan in het proces, houden we oog voor iedereen en alle ontwikkelingen binnen de organisaties en maken we zorgvuldige stappen in het samenvoegen van beide organisaties. Uiteraard zijn we hierover ook nauw contact met de medezeggenschap.
Tijdens de bijeenkomsten (verteltafels) met cliënten, medewerkers, verwanten en vrijwilligers over de fusie, die eind oktober plaatsvonden, keken we terug op afgelopen periode en dachten we samen na over het integratieplan.
Het was mooi om te horen dat, over het algemeen, alle betrokkenen de nut en de noodzaak van de fusie inzien. De belangrijkste uitkomst was dat we het waarom van onze organisatie niet uit het oog verliezen: goede zorg voor onze cliënt. Ook de betrokkenheid van verwanten bij de medewerkers en wat de fusie voor hen betekent raakten ons.
Voor nu zijn we dankbaar voor alle reacties die we tot nu toe hebben ontvangen, de goede gesprekken en het warme welkom. Er is nog genoeg werk aan de winkel en dit pakken we veel plezier aan. We houden u op de hoogte via de website en nieuwsbrieven en hopen begin 2025 u nader te informeren over de volgende fase in het samengaan.
Albert van Esterik en Gerlinde Paas
Raad van bestuur Amerpoort- Sherpa
Heb je een zorgvraag of wil je meer weten over onze dienstverlening? De consulenten van het Klantbureau staan klaar voor (aanstaande) cliënten, familie of vertegenwoordigers en verwijzers. Voor alle algemene vragen kunt u 24 uur per dag terecht bij de receptie van Amerpoort: 035 647 5555 - info@amerpoort.nl
Klantbureau