Nieuwenoord tijdens de tweede coronagolf

Een bericht van Harry Bosma, divisiedirecteur.

Een bericht van Harry Bosma, directeur divisie 1 voor de extra Nieuwenoord Nieuwsbrief. 


Beste familieleden en cliënten,

Ongetwijfeld hoort u van de woning als er nieuws is. Met deze speciale corona nieuwsbrief willen we u extra informatie geven over hoe het gaat op Nieuwenoord tijdens de tweede coronagolf. Is er iets te zeggen over hoe het gaat met cliënten en medewerkers van Nieuwenoord? Wat doen we als er een besmetting is? Hoe werken de polders? Wat is een isolatiewoning? Kunt u nog wel op bezoek komen? Dat soort vragen proberen we in deze speciale coronanieuwsbrief te beantwoorden.

Het is een enorm spannende en heftige tijd op Nieuwenoord. Voor bewoners, familie en collega’s. Opvallend vaak lukt het bewoners goed om te gaan met alle veranderingen: wel of geen dagbesteding, begeleiders met een mondkapje, een ander dagprogramma. Soms lukt dat helaas niet en escaleert een situatie. Bewoners missen dan de structuur of voor sommige is het teveel gevraagd of te lastig. Een aantal is ook ziek of ziek geweest. De meeste bewoners hadden relatief lichte klachten, andere zijn erg ziek (geweest).

Ook voor u als familie is het een zware tijd. Uw bezorgdheid voor uw kind, broer, zus, verwant, de groep en de begeleiders. Gaat het nog goed en als ze toch ziek worden, hoe gaat dit dan? Na een lange tijd van niet op bezoek kunnen komen, kon het toen weer wel (al was het dan vaak in de tuin). En nu, tijdens de tweede golf, weer die onzekerheid. Waar doe ik goed aan? Hoe bescherm ik mijn dierbare en de groepsgenoten, maar ook mezelf? Misschien dat u veel vragen heeft, maar stelt u ze toch maar niet, omdat de begeleiders het zo druk hebben.

Medewerkers dagbesteding die van de één op andere dag hun eigenlijke baan kwijt waren en werden toegevoegd aan een woonlocatie. En die toch weer vol overgave aan de slag zijn gegaan om dagbesteding vorm te geven aan andere cliënten in een polder. En soms al na een paar weken weer tijdelijk moesten stoppen of elders bijspringen vanwege de besmettingen.

Allemaal zijn zij zich, met het risico zelf ziek te worden, in blijven inzetten voor “hun” bewoners en hun collega’s. Sommige zijn ziek geworden; vaak met milde klachten, maar soms zijn of waren zij ook erg ziek. Daarom ben ik ontzettend trots op hen die zo begaan zijn met hun enige echte werkgever: de cliënt.

Iedereen doet zijn uiterste best deze periode zo goed mogelijk door te komen. Maar ook nu zijn er soms vragen, zorgen of kan iets toch beter geregeld worden. Blijf in gesprek met elkaar. Ja, we zijn druk, maar doe het toch. Blijf in contact met de woning, gedragsdeskundige, manager of het Gezondheidscentrum. Alleen door met elkaar in contact te blijven, kunnen we er voor elkaar zijn. En samen staan we nu eenmaal sterker. We hebben elkaar nodig.

Ik wens iedereen gezondheid en veel sterkte!

Hartelijke groet,

Harry Bosma

Divisiedirecteur

 

Over de auteur

Harry Bosma is directeur van Divisie 1.

Wij helpen je graag!

Heb je een zorgvraag of wil je meer weten over onze dienstverlening? De consulenten van het Klantbureau staan klaar voor (aanstaande) cliënten, familie of vertegenwoordigers en verwijzers. 

Klantbureau