“Een gemiste kans!”

Ineke Veekens vindt dat de werkvloer niet goed was vertegenwoordigd bij DOK. Tekst: Marjon van Dalen.

Ineke Veekens (57) is begeleider bij De Kim, een woonlocatie van Amerpoort in Baarn. Ze is bijzonder te spreken over het traject Dialoog over Kwaliteit (DOK). Ze nam er in de afgelopen maanden samen met de afdelingen financiën intensief aan deel. "Top dat Amerpoort dit gesprek aangaat met haar werknemers’’. Maar ze noemt het teleurstellend dat ‘de mensen van de werkvloer’ zo slecht waren vertegenwoordigd. ,,Een gemiste kans!’’

"Dat was in de jaren ´80 wel anders’’, zegt Ineke, die toen ook al bij Amerpoort werkte. "Als we dan een bijeenkomst hadden waar het personeel zich kon uitspreken, stond iedereen er. Ik herinner me zelfs dat we een keer met zijn allen, inclusief verrijdbare bedden, de straat op gingen in Baarn. 'Werken we met mensen of met procenten' was toen ons thema.  We wilden onze mening kenbaar maken over onze lange werktijden, niks was te gek. Honderden personeelsleden van Amerpoort deden mee!’’ De toon waarop ze erover vertelt, verraadt dat ze met plezier aan die tijd terug denkt.  Ze merkt dat de mentaliteit op de werkvloer is veranderd. "Mensen doen nu vooral hun werk, dat is het’’.  Nog één opmerking wil ze erover kwijt: "Ik vind het ook een taak van de managers om hun afdeling te mobiliseren om zich uit te spreken tijdens DOK’’.

Met welke motivatie ben je ingestapt bij DOK?

"Ik ben een oude rot die al meer dan 30 jaar bij Amerpoort werkt, daarom vind ik gewoon dat je je stem moet laten horen. Bij de 1e bijeenkomst was er maar een handje vol werknemers uit de directe zorg, vanuit divisie 2 wonen was ik de enige die aanwezig was. Ik heb me daarom opgegeven om deel te nemen aan het kernteam. Ik ben net als iedereen waarschijnlijk ook heel druk, maar ik kies ervoor om mijn stem te laten horen in een traject als DOK. Waarom? Nou als er verbeterpunten zijn, dan komt dat uiteindelijk ten goede aan de cliënten en dat is waarvoor we hier samen zitten. Ik vond dit een uniek proces, heel goed dat het management dit heeft opgepakt, fantastisch!  Chapeau voor de gespreksleiders Tina Hulst en Ina boer. Ze waren heel prettig in de omgang, ze prikten goed door en vroegen om opheldering waar nodig. Echt heel goed’’.

Sinds wanneer werk je al bij Amerpoort?

"Ik ben in 1979 begonnen bij Amerpoort, net nadat ik mijn opleiding als pedagogisch medewerkster had afgerond.  Ik ben begonnen als begeleider bij De Kim, de woonlocatie van Amerpoort in Baarn. Daarna ben ik een tijdlang groepshoofd geweest bij Kruispunt. Nu werk ik sinds een jaar of drie weer gewoon als begeleider, zelf zeg ik altijd: begeleider-plus!  21 uur voor De Kim en 4 uur voor de OR. Ik ben 57 jaar en bij ons op de afdeling een van de jongsten! We kennen elkaar al jaren en we werken dan ook op basis van vertrouwen met elkaar.  Bij ons ligt de pinpas gewoon in de kluis, als er geshopt moet worden dan kan iedereen daar gebruik van maken. Ik heb me in het DOK-traject verbaasd over de verhalen die ik hoorde van de afdeling financiën. Die krijgen heel wat te verwerken, het heeft mijn ogen geopend voor hun werkwijze’’.

Wat vond je van DOK?

"De toegevoegde waarde van DOK was voor mij de openheid. We zaten met mensen van allerlei afdelingen bij elkaar. Daardoor ben ik  tegen bepaalde zaken wel echt anders gaan aankijken. Ik heb bijvoorbeeld meer begrip gekregen voor de uitdagingen waar de afdeling financiën voor staat’’.

Welke knelpunten kwamen aan de orde?

"Zelf heb ik het punt ingebracht dat wij als woonlocatie altijd geld overhouden aan het einde van het jaar. Dat zijn we dan kwijt in het nieuwe jaar. Het zou mooi zijn als we daar een soort spaarpot van konden maken voor de verhuizing in mei 2018 van De Kim. Dan hoeven we geen aanspraak te maken op het clusterbudget. Dat geld kunnen we dan misschien gebruiken voor de inrichting, was onze gedachte. Helaas is dat niet mogelijk.

Een ander knelpunt waar ik samen met anderen naar heb gekeken is het gebruik van Mijn Amerpoort. Onze conclusie was dat je lang moet zoeken voordat je vindt wat je nodig hebt. Dat kost veel tijd. Ook vind je vaak niet de juiste dingen. Uiteindelijk stop je ermee door frustratie. Ik vind dat dit organisatiebreed een verbeterpunt is. Dat wordt nu ook opgepakt’’.

Het is niet de bedoeling dat we allemaal onze eigen spullen gaan bestellen, soms zelfs in het buitenland. Ja, dat gebeurt gewoon bij Amerpoort! Dat levert veel extra werk op bij de afdeling financiën. Daar was ik mij zelf niet van bewust. Ik vind uiteindelijk dat wij allemaal samen de taak hebben om te zorgen voor de portemonnee van cliënten’’.

Verwacht je dat er veel gaat veranderen als gevolg van Dialoog over kwaliteit?

"Daar twijfel ik niet aan. Dit was absoluut de moeite waard. Maar ik denk wel dat het even kan gaan duren voordat er echt iets verandert. Ik geef Amerpoort een jaar en ik laat me verrassen!’’

Tekst: Marjon van Dalen.

Wij helpen je graag!

Heb je een zorgvraag of wil je meer weten over onze dienstverlening? De consulenten van het Klantbureau staan klaar voor (aanstaande) cliënten, familie of vertegenwoordigers en verwijzers. 

Klantbureau