IASSIDD: Zien en gezien worden

Agnes Sterk bericht vanaf het IASSIDD 2016 Wereldcongres gehandicaptenzorg in Melbourne, Australië.

Na vier lezingen tijdens het IASSIDD over gezinnen waarvan een van de kinderen extra ondersteuning nodig heeft, probeer ik een onderwerp te kiezen voor mijn blog uit alle informatie die ik heb gekregen. Deze keer maak ik de keus om te schrijven over gezinnen waar een van de kinderen extra aandacht en ondersteuning nodig heeft om zich te kunnen ontwikkelen.

Netwerk 

Uit onderzoek is gebleken dat deze gezinnen baat hebben bij een prettig en goed functionerend netwerk. Ouders van deze kinderen voelen zich, doordat zij horen bij een of meerdere netwerken, in lichamelijk en emotioneel opzicht sterker. Vooral omdat ouders met een goed werkend netwerk ook iets aan anderen kunnen aanbieden. Zij hebben niet alleen iets nodig, maar kunnen ook iets geven. 

Ouders met een minder goed functionerend of zelfs ontbrekend netwerk gebruiken hun beperkte netwerk alleen in uiterste nood. Dat maakt dat zij geïsoleerd raken, omdat zij geen kans zien een netwerk op te bouwen en het gevoel hebben alleen te staan. Deze ouders zien eventueel betrokken professionals sneller als hun vrienden dan ouders die wel een netwerk hebben waar zij deel van uit kunnen maken. 

Bovendien blijkt uit een ander onderzoek dat kinderen die extra aandacht nodig hebben over het algemeen geen etiket willen hebben. Zij willen niet gehandicapt genoemd worden, maar willen dat hun mogelijkheden benadrukt worden. 

Take a look at me 

Hierbij sluit het boek: ”Take a look at me” van Zolanda Stoneman mooi aan. Dit boek heeft een aantal pagina’s met vragen over hoe het leven van een kind eruit ziet, hoe het kind zichzelf ziet, wat het leuk en minder leuk vindt en waar het goed in is of moeite mee heeft. In het gezin kan door alle aanwezigen kinderen een exemplaar van het boek ingevuld worden door er in te (laten) schrijven, te tekenen en het naar wens te versieren met stickers, tekeningen etc. 

De ingevulde boekjes worden met de kinderen samen besproken zodat zij op de hoogte raken van elkaars visie, wensen, dromen, (on)mogelijkheden en voorkeuren. De kinderen kunnen zich door deze methode presenteren aan elkaar en krijgen meer inzicht in en begrip voor elkaar. De kinderen ontdekken overeenkomsten en verschillen die er allebei mogen zijn. Gezinnen die met deze boekjes werken, ervaren dat de band met elkaar sterk verbeterd is.

Een boek zoals hierboven beschreven kan mogelijk ook zelf samengesteld worden. Het boek maakt duidelijk wie de ander werkelijk is en dat je goed bent zoals je bent.

Band met elkaar

Uit de onderzoeken is gebleken dat het mogen zijn wie je bent en daarin gezien en erkend worden belangrijke bouwstenen zijn voor het ervaren van een band met elkaar. Wanneer deze band sterker wordt gemaakt door een netwerk waar een gezin onderdeel van uit maakt, wordt de extra zorg voor een kind met speciale behoeftes eerder als positief ervaren.

Waar ligt dan de uitdaging? Ik denk bij ons allemaal. Wij kunnen anderen immers een plaats geven in het netwerk waar wij op wat voor manier dan ook deel van uit maken. 

Over de auteur

 Agnes Sterk is gezinscoach op locatie Parkwijk

 

Wij helpen je graag!

Heb je een zorgvraag of wil je meer weten over onze dienstverlening? De consulenten van het Klantbureau staan klaar voor (aanstaande) cliënten, familie of vertegenwoordigers en verwijzers. 

Klantbureau