Ontmoeten en verbinden

Waarom doen we het niet vaker?

Een MT- beleidsochtend in juni. Dit keer in het teken van Dialoog over Kwaliteit, een vervolgsessie. Op de eerste bijeenkomst, samen met onze ‘stakeholders’, is veel geklaagd en gejubeld. Dat past bij Amerpoort. Gewoon zeggen wat je vindt, open en gericht op verbeteren. Blijkbaar kan dat. Dan moet er veiligheid zijn. In deze tweede bijeenkomst kiezen we welke verbeteracties we gaan oppakken. Mooi, aan de slag!

Ontmoeten

Op de parkeerplaats tref ik Charles Knott, ouder, CCR-lid en lid van de financiële commissie van de CCR. Ik ken hem ook persoonlijk. Gelijk een persoonlijk contact, warm. Maar ook even zaken doen. Over het financieel resultaat, de bezuinigingen in de zorg en hoe Amerpoort daar mee om gaat. Hij heeft namens de CCR nog vragen. Prima, het beleid is uitlegbaar en discussie verrijkt. Het gaat om de verbinding en om samen verder bouwen. Ieder vanuit zijn rol.

Inspiratie

Ik loop de zaal binnen en zie iedereen geanimeerd praten, gemixt; cliënten, medewerkers, managers en MT-leden. De sfeer is goed. Het is gezellig. Het raakt me. Dit voelt goed. Het inspireert. Waarom doen we dat niet vaker? Waarom lijkt er soms zoveel afstand, terwijl we het samen moeten doen? Niemand binnen Amerpoort kan het alleen. Verbinding is kracht.

Aan het werk

Eerst een korte uitleg om de neuzen dezelfde kant op te richten Wat gaan we doen? We gaan 3 verbeterpunten benoemen voor het MT. Mooi, ook het MT wil leren. Het kan altijd beter. Verbeteren doe je in 3 stappen. Definieer het probleem met elkaar. Meet en verzamel gegevens. Analyseer en bespreek mogelijke oplossingen. Door deze werkwijze kom je in gesprek. Je verbindt meer, je deelt beelden, maar ook gevoelens. Belangrijk is om alle stemmen te horen. Daar begint de oplossing. Dat is het idee, en dat werkt.

Een mindmap als hulpmiddel

Soms kan het heel eenvoudig. We gaan in gesprek. Er komt van alles langs. Denk aan werkdruk, tijd , tempo, focus, aandacht, de primaire taak. Hoe kunnen we alles tegelijk doen? Heeft het MT dat wel door. ‘Ze’ zeggen wel dat we de tijd mogen nemen, maar toch. Verwachtingen en ambitie zijn hoog. Heeft het MT wel zicht op wat dit betekent voor de directe zorgverlening? Alles komt in een mindmap. Een mooi overzicht met aandachtspunten over hoe we met de ervaren spanning rond tijd en tempo kunnen omgaan.

Het resultaat

Ook dit gesprek raakt me. Iedereen zijn inbreng. Verstandig, kritisch, maar gericht op het verbeterpunt. Goede sfeer, open, gelijkwaardig, energie. Ik kijk even als een vlieg op de muur vanaf de zijkant. Ik zie energie en betrokkenheid. Ik zie resultaat ontstaan. Een mooie start om te gaan verbeteren

Zoek elkaar op

Ik wist het, ik weet het en zie het weer bevestigd. Samen weten we veel meer. Iedereen heeft kennis en door echt in gesprek te gaan, kom je tot begrip en passende oplossingen. De kern is, samen op onderzoek en zoeken hoe het beter kan door elkaar te ontmoeten. De basis voor verbinden is ontmoeten!

Leo van Kempen

Wij helpen je graag!

Heb je een zorgvraag of wil je meer weten over onze dienstverlening? De consulenten van het Klantbureau staan klaar voor (aanstaande) cliënten, familie of vertegenwoordigers en verwijzers. 

Klantbureau