Managementteam, let op je woorden

Met het MT in dialoog over kwaliteit.

Het managementteam van Amerpoort doet, net als alle teams, mee aan de 'Dialoog over kwaliteit'. Naar aanleiding van iedere bijeenkomst schrijft een MT-lid een blog. Deze keer: Jan Willem Schuurman, directeur Expertiscentrum.

Natuurlijk hadden we van tevoren goed nagedacht over de Dialoog over Kwaliteit. Maar ja, dan zitten er op een dinsdagmorgen opeens veertig mensen in een zaal van het Cultureel Centrum en praten die met z’n allen over het managementteam van Amerpoort: wat gaat er goed, wat moet absoluut beter? Dat is toch wel even spannend. We krijgen een spiegel voorgehouden. Dat kan natuurlijk heel leerzaam zijn, maar is misschien ook wel een beetje pijnlijk.

Lekker direct

Onder de veertig deelnemers zijn ook cliënten. Hun kritische opmerkingen maken indruk op de leden van het MT. We gebruiken veel te moeilijke woorden. Als we willen dat cliënten ons begrijpen, dan zullen we onze taal moeten aanpassen: eenvoudiger, directer, duidelijker. Op dat punt hebben we nog veel huiswerk te doen. Zelf geven de cliënten het goede voorbeeld: zij zijn lekker direct.

Dat geldt eveneens voor de medewerkers die aanwezig zijn op de startbijeenkomst van het MT. Ook hun signaal is helder. We zijn binnen Amerpoort met een aantal heel goede onderwerpen bezig, zeker. Maar mag het alsjeblieft in een wat rustiger tempo? Zoiets voel je natuurlijk zelf ook wel aan, maar het is goed om het nog eens direct van medewerkers te horen. Dan pas komt het echt binnen.

Ruimte

Maar de grootste winst voor mij is dat alle groepen – cliënten, verwanten, medewerkers, MT-leden – tegelijkertijd met elkaar in gesprek zijn. Op een goede, eerlijke manier. Alle deelnemers voelen de ruimte om te zeggen wat ze op hun hart hebben. Dat is heel veel waard. Als het binnen alle andere teams van Amerpoort ook zo loopt - en de eerste signalen wijzen daar wel op - dan gaan we nog een mooie toekomst tegemoet.

Jan Willem Schuurman,
directeur Expertiscentrum.

Wij helpen je graag!

Heb je een zorgvraag of wil je meer weten over onze dienstverlening? De consulenten van het Klantbureau staan klaar voor (aanstaande) cliënten, familie of vertegenwoordigers en verwijzers. 

Klantbureau