"Hier moeten we mee doorgaan!"

Diny van Zoeren over het traject Dialoog over Kwaliteit bij De Hoenderberg, de locatie waar haar zus Janneke woont. Tekst: Marjon van Dalen.

Diny van Zoeren uit Zwolle vindt Dialoog over Kwaliteit eigenlijk geen eenmalig traject. ”Hier moeten we mee doorgaan. Voor mij persoonlijk was het een eye-opener dat we door dit traject als famileleden in gesprek zijn geraakt over onze rol. Dat was bijzonder. We hebben elkaar beter leren kennen. Ik denk dat wij meer kunnen bijdragen aan bepaalde activiteiten, als die tenminste echt nodig zijn. Dat gaan we na de zomer concreet uitwerken.”

Diny van Zoeren is de oudere zus van Janneke (49). Janneke woont sinds 3 jaar op Amerpoort locatie De Hoenderberg in Amersfoort-Vathorst. Janneke loopt met een rollator. Ze heeft volgens haar zus veel hulp nodig om structuur in haar dag te krijgen. Diny: ”Wij hebben Janneke op De Hoenderberg gewoon zien opbloeien. Sinds ze daar zit is ze veel ontspannener en blijer. Ze is zelfverzekerder en heeft veel minder autistische trekjes dan vroeger. De zorg is heel warm en dat merk je. De begeleidende staf geeft heel veel, boven verwachting. Mijn zus is daar zeker op haar plek.”

Wat motiveert je om deel te nemen aan het traject Dialoog over Kwaliteit?

”Ik heb me opgegeven voor Dialoog over Kwaliteit omdat ik het een leuke manier vond om de zorginstelling beter te leren kennen. Ik woon in Zwolle en had tot voor kort nog een drukke baan. We halen Janneke regelmatig in het weekend op. Maar nu ik met pensioen ben, heb ik meer tijd. Dus vandaar dat ik me heb op gegeven.”

Hoe heb je het traject ervaren?

”Heel positief, al pratend met elkaar kwamen we op veel dingen die kunnen veranderen. Je merkt dat er ingeroeste patronen zijn in de manier van werken. Omdat je het altijd al zo doet, denk je er niet over om te veranderen. Maar doordat we met familie, vrijwilligers en leiding samen aan tafel zaten, zijn we anders gaan kijken. We hebben ook verbeterpunten benoemd. Er kwam bijvoorbeeld naar voren dat er maar 1 tillift is. Terwijl de werkdruk al hoog ligt, moet de begeleiding heel vaak op elkaar wachten. Een simpele manier om het werk te verlichten is om een extra tillift aan aan te schaffen. Dat gaat nu ook gebeuren.”

Wel vindt Diny dat er wat minder managementtaal gebruikt mag worden in het traject. ”Het gaat uiteindelijk om alledaagse zaken. Ik heb ingebracht dat er wel al te veel theoretische modellen over tafel gaan en veel in managementtaal gesproken wordt. Zeg het maar in gewoon Nederlands! Dat heb ik ook ingebracht. Het gaat uiteindelijk niet over grootse structuren, maar over de alledaagse dingen in de zorg.”

Kun je een voorbeeld noemen van een knelpunt dat aan bod kwam?

”De staf is heel lief en betrokken. Zo zijn ze gewoon. Ze willen ook buiten werktijd van alles doen voor onze familieleden. Iemand van de begeleiding gaat bijvoorbeeld buiten werktijd kleding kopen voor mijn Janneke. Dat wilde ze graag doen en daar heb ik het destijds ook over gehad met haar. Eerlijk gezegd kwam het me vroeger ook wel goed uit. Maar ik denk dat je ook de vraag moet stellen of dit wel echt nodig is. Zelf ben ik nu in het 2e traject actief bezig met het activiteiten aanbod. Voordat we van alles gaan organiseren is het goed om na te gaan of de bewoners wel behoefte hebben aan extra activiteiten. Want misschien vinden ze het wel prettig dat er rustmomenten zijn?

In elk geval signaleer ik dat er in het weekend wel meer activiteit en menskracht nodig is. Ik vind dat wij als familieleden daar ook een rol in kunnen spelen. We hebben elkaar nu voor het eerst beter leren kennen. In augustus hebben we een boottochtje met elkaar, die gelegenheid wil ik aangrijpen om bij andere familieleden te polsen wat we met elkaar kunnen betekenen voor de weekendactiviteiten. Daar hoeft de staf heus niet altijd bij te zijn. Dat kunnen we als familieleden ook wel zelf vormgeven.”

Heb je tips voor andere familieleden die overwegen deel te nemen?

”Het kost je veel tijd, dat is wel een punt. Maar het is een heel leuk traject. Ik kan nu nog niet zeggen dat het een zinvolle tijdsinvestering is geweest want we zijn nog niet klaar. Er komen al kleine verbeteringen uit die nuttig zijn. We moeten eerst maar eens kijken wat straks de resultaten zijn. Maar sowieso ben ik positief over deze manier van samenwerken. Ik vind dat deze vorm moeten blijven bestaan!”

Meer lezen over Dialoog over Kwaliteit op locatie De Hoenderberg? Lees het verhaal van Mieke Binnema, voormalig begeleider en nu vrijwilliger op dezelfde locatie.

Wij helpen je graag!

Heb je een zorgvraag of wil je meer weten over onze dienstverlening? De consulenten van het Klantbureau staan klaar voor (aanstaande) cliënten, familie of vertegenwoordigers en verwijzers. 

Klantbureau