"Even uit de waan van de dag stappen en reflecteren..."

Voormalig begeleider en vrijwilliger Mieke Binnema vertelt over het traject Dialoog over Kwaliteit bij De Hoenderberg. Tekst: Marjon van Dalen.

Mieke Binnema is al jarenlang betrokken bij De Hoenderberg, een locatie van Amerpoort in de moderne vinexwijk Amersfoort-Vathorst. Eerst als begeleider, tegenwoordig als betrokken vrijwilliger.

De Hoenderberg biedt onderdak aan 6 meervoudig beperkte bewoners. Ze zijn allemaal volwassen maar functioneren verstandelijk op het niveau van een kind van maximaal 4 jaar. Dat vraagt om specifieke zorg. Mieke is zeer betrokken bij de bewoners en dat was de reden om mee te doen aan het traject Dialoog over Kwaliteit.

Wat motiveert je om deel te nemen aan het traject Dialoog over Kwaliteit?

”Mijn betrokkenheid was de aanleiding om mee te doen met deze pilot. Het leek me zinvol om samen met andere familieleden, medewerkers, vrijwilligers, gedragsdeskundige en manager bij elkaar te gaan zitten. Ik wist toen nog niet precies wat deze pilot inhield. Gaandeweg zag ik steeds meer de waarde ervan: even stoppen met de dagelijkse werkzaamheden, uit de waan van de dag stappen en reflecteren op waar we mee bezig zijn.”

Hoe heb je het traject ervaren?

”Ik vond het zinvol, maar wel heel intensief. Het kostte me veel tijd. Maar we merkten meteen dat het gezamenlijk gedragen werd. We hadden 3 bijeenkomsten van ongeveer 2,5 tot 3 uur. Dat is veel tijd en het moet allemaal naast je gewone werk. De 1e keer hebben we de knelpunten in kaart gebracht, daar ging later een subgroep mee aan de slag. Daar kwam op de 2e bijeenkomst een uitwerking van met verbeterpunten, over onder andere de werkdruk en communicatie. Naar aanleiding hiervan zijn voor 3 belangrijkste knelpunten opnieuw werkgroepen samengesteld. Deze zijn elk ook weer 3 keer samengekomen. In de 3e bijeenkomst hebben zij de uitkomst hiervan verteld.

De rode draad door het hele traject bleek bewustwording. Wat doen we, waarom doen we dat op die manier en zou het ook anders kunnen, meer in het belang van de bewoners. Het unieke van Dialoog over Kwaliteit is dat je met alle verschillende partijen aan tafel zit. Dat gebeurt normaal nooit. We hebben wel losse ouderavonden maar dat gaat meestal over 1 thema. In dit traject keken we met elkaar naar de totale zorg op deze locatie. We merkten heel sterk dat iedereen graag wil verbeteren. Het feit dat alle partijen nu eens samen aan tafel zaten, wierp meteen zijn vruchten af.”

Kun je een voorbeeld noemen van een knelpunt dat aan bod kwam?

”Wat meteen duidelijk werd in ons traject is dat iedereen een enorme werkdruk ervaarde. De werkgroep die zich hiermee bezighield heeft daarom besloten om eerst met elkaar in kaart te brengen hoeveel tijd iemand besteedt aan de verschillende facetten van het werk, bijvoorbeeld de verzorging, de mail, de zakelijke dingen enzovoort.

De uitkomsten van deze inventarisatie waren nogal schokkend. We kregen met elkaar helder dat de basisverzorging van sommige bewoners, zoals aankleden en eten, al niet eens in de basisuren kon gebeuren. Dus al doe je het minimale, dan krijg je het werk nog niet klaar. We kwamen erachter dat iedereen heel veel uren thuis werkt, buiten de officiële uren om, zoals mails wegwerken, zaken voorbereiden. Daar zijn we wel van geschrokken, te meer daar dit voor alle vaste werknemers gold. Deze inventarisatie heeft veel tijd gekost. De werkgroep komt daarom nog een keer bij elkaar om plannen te bedenken hoe we dit concreet kunnen verbeteren. Dat is wat de komende tijd zal gebeuren in de dialoog: kijken hoe we de plannen goed kunnen borgen. Anders zou alle inspanning voor niks geweest. We hebben hierover al afspraken gemaakt.”

Heb je tips voor andere familieleden die overwegen deel te nemen?

”Ga deelnemen met een positieve blik, kijk oprecht met elkaar waar je samen verder in wil komen. Maar wees ook eerlijk naar jezelf en kijk wat je zelf in kan brengen ter verbetering. We zien dat dit traject nu al zijn vruchten afwerpt. Doordat alle partijen aan tafel zitten, kunnen de eenvoudige knelpunten meteen worden aangepakt. Het schoonmaakcontract (is hierin voldoende opgenomen om het huis goed schoon te kunnen houden) en een efficiëntere manier om bij de verzorging de was te verzamelen is bij ons meteen aangepakt. Wat betreft het schoonmaakcontract kon dit doordat de manager erbij zat, die direct actie heeft ondernomen toen dit probleem op tafel kwam.

Ik heb in dit traject gemerkt dat er samen heel hard gewerkt wordt en dat er veel commitment is. Bij de Hoenderberg zijn de onderlinge verhoudingen al erg goed. Dat is een prachtige basis die we met elkaar hebben!”

Meer lezen over Dialoog over Kwaliteit op locatie De Hoenderberg? Lees het verhaal van Diny van Zoeren, zus van bewoner Janneke.

Wij helpen je graag!

Heb je een zorgvraag of wil je meer weten over onze dienstverlening? De consulenten van het Klantbureau staan klaar voor (aanstaande) cliënten, familie of vertegenwoordigers en verwijzers. 

Klantbureau