'Waar je ook werkt bij Amerpoort, het gaat om de cliënten'

05 juli 2017

Anja Winkelaar is sinds begin juni de nieuwe directeur van divisie 2. Aan de hand van een aantal vragen, stelt zij zich aan ons voor.

Hoe zijn je eerste dagen? 

"Erg leuk. Ik kijk, luister en schrijf van alles op in mijn nieuwe notitieboekje om alles te onthouden. Ik ben eigenlijk een flap-uit. Maar nu ga ik 'op mijn handen zitten' en niet direct mijn mening geven. Want misschien klopt mijn beeld niet en zijn er goede argumenten waarom dingen gaan zoals ze gaan. Ik vind het leuk om rond te lopen en me te verwonderen en verbazen en ik voel me erg welkom. Amerpoort staat bekend als een mooie organisatie om voor te werken. Vanaf het moment dat ik mijn overstap bekendmaakte, kreeg ik dat te horen." 

Waarom de overstap? 

"Ik heb 18 jaar met veel plezier bij de zorgorganisatie Baalderborggroep (in Overijssel en Drenthe) gewerkt. Het laatste jaar als divisiemanager langdurige zorg. Maar ik merkte dat het een automatische piloot werd. Ik was toe aan een nieuwe uitdaging. Bovendien had ik voordat ik divisiemanager werd als regiomanager een uitgebreider pakket, met ook andere takken van zorg: zoals ambulant, mensen met een LVB, Kind & Jeugd. Toen ik de vacature van Amerpoort zag, wist ik het meteen: dat is de diversiteit die ik zoek." 

Blijf je nu ook 18 jaar bij Amerpoort?  

"Haha, ik kan natuurlijk niet in de toekomst kijken. Maar ik ben wel honkvast en vind het niet prettig uit de comfort-zone te zijn. Dus alles nieuw; de werkplek, collega's, computer etc. Dat wil ik niet te vaak doen. Ik ben erg leergierig en hou van mezelf ontwikkelen. Maar mijn werkplek mag best een langere tijd hetzelfde zijn. Er is genoeg te doen, toch?!"  

Wie ben je thuis? 

"Ik ben 51 jaar en woon met mijn man in Heino en ik ben moeder van een zoon en een dochter. Ze zijn inmiddels 20 en 22, dus zitten niet meer thuis op me te wachten. Ik hou van sporten, lezen, winkelen, concerten en vooral festivals bezoeken. Je kunt me dus tegenkomen op Pinkpop, Lowlands en afgelopen weekend bij Concert at Sea." 

Je bent dus bekend met de doelgroep LVB? 

"Jazeker. Dat is een van de redenen waarom ik heb gesolliciteerd. Ik vind het een mooie doelgroep, omdat ze over het algemeen zo recht voor hun raap zijn. Om hen te begeleiden is het belangrijk om met beide benen op de grond te staan en te denken 'doe maar normaal, het leven is al ingewikkeld genoeg'. Het is denk ik goed om problemen niet bijzonder te maken, maar te denken: hoe zou ik dat thuis oplossen. Als zorgmedewerker ben je slechts passant. Het is daarom heel belangrijk om het hele netwerk te betrekken en echt goed te luisteren."

Kan je eenvoudig communiceren? 

"Ik denk het wel. Ik ben ooit als begeleider begonnen op de groep, dus dichtbij de cliënt. En voor mijn sollicitatie bij de Centrale Cliëntenraad moest ik mijn CV in eenvoudige taal schrijven. Dat was een mooie opdracht. Je dwingt jezelf na te denken of de ander jouw verhaal wel snapt. Het was trouwens ook een mooi gesprek met kritische vragen."  

Waar ligt de uitdaging? 

"Er zijn genoeg uitdagingen. Bijvoorbeeld op het gebied van dagbesteding. Om te kijken of cliënten zoveel mogelijk kunnen participeren in de samenleving. Daarnaast wil ik nog meer aandacht geven aan het netwerk van een cliënt, zodat hij minder afhankelijk is van professionals. En ik vind het belangrijk om goed te kijken naar nieuwe technologische oplossingen in de zorg, zodat we de zelfstandigheid van cliënten kunnen vergroten. Bij de Baalderborggroep heb ik bijvoorbeeld Beeldbellen geïntroduceerd. Niet om de ontmoeting tussen cliënt en professional weg te nemen. Maar om bijvoorbeeld snelle korte vragen te beantwoorden. EHealth heeft echt de toekomst." 

Wat geeft jou inspiratie? 

"Het gewone leven. Waarom doen we de dingen zoals we ze doen? 'Kan het eenvoudiger?', vraag ik me vaak af. De alledaagse ontmoetingen met cliënten inspireren me. Dan merk je waarom je doet wat je doet. Het gaat echt om hen. Dat je hen goede zorg biedt, zodat zij goed wonen, eten, slapen, ontspannen en een netwerk om zich heen hebben. Waar je ook werkt bij Amerpoort; of je nu schoonmaker, tuinman, begeleider of bestuurder bent. Het gaat er om dat je je realiseert dat je het daarvoor doet."  

Wij helpen je graag!

Heb je een zorgvraag of wil je meer weten over onze dienstverlening? De consulenten van het Klantbureau staan klaar voor (aanstaande) cliënten, familie of vertegenwoordigers en verwijzers. 

Klantbureau