Wat doet Nikita Bakker online?

13 juli 2017

MediaDiamant: een estafette-column over mediawijsheid en digitaal burgerschap.

Het consultatieteam Cliënt, Internet en Sociale media (CIS) ondervraagt regelmatig een collega over zijn of haar internetgebruik en digitale gewoontes. Zo leren we van elkaar en wordt Amerpoort een mediawijze zorginstelling. Ditmaal: Nikita Bakker, coördinerend begeleider op de Stationsweg te Breukelen en trainer in Plancare 2.0.

Hoe was het vandaag op internet? 

Op veel momenten op de dag maak ik gebruik van het internet. Wanneer ik mijn dienst begin, lees ik mijn mail. Daarnaast ondersteun ik ook de cliënten waar nodig. Vandaag heb ik bijvoorbeeld, samen met de cliënt, een telefoonnummer opgezocht en een Facebookbericht verstuurd.

Geniet je optimaal van de digitale mogelijkheden? 

Ik maak veel gebruik van het internet, maar zou dit nog meer kunnen benutten. Ik maak nu nog gebruik van een papieren agenda en gebruik tijdens vergaderingen / overleggen vaak een schriftje voor aantekeningen. 

Weet je welke media geschikt zijn voor jou? 

Ik denk dat ik hier een aardig beeld van heb. Ik sta open voor vernieuwingen. 

Begeleid je wel eens iemand bij digitale middelen? 

Jazeker. Dit kan zijn iemand instrueren en begeleiden met Facebook, een online agenda maken tot gevaren over digitale middelen in kaart brengen. 

Wat doe je om risico's te voorkomen? 

Ik ga in gesprek met de bewoners. Onlangs heb ik een filmpje laten zien over iemand die dacht met een jongedame te contacten, wat achteraf niet zo bleek. Ik merk wel dat digitale middelen soms tot discussies leiden. Met name gaat dit over hoe we de cliënt het beste tot zijn recht kunnen laten komen en wat 'veilig' en 'onveilig' is.

Heb je voldoende momenten met en zonder digitale middelen? 

Sommige dingen op het werk zouden nog verbeterd kunnen worden. Denk hierbij aan een digitaal planbord voor de bewoners. Er is een computer voor algemeen gebruik in de inloop. Deze zou vaker kunnen worden gebruikt. Persoonlijk kan ik niet meer zonder telefoon. Ik vind het erg fijn om bereikbaar te zijn en dingen te kunnen opzoeken wanneer nodig. 

Waarom heb je wel of niet gekozen om een selfie te maken voor bij het artikel? 

Een selfie vind ik geen probleem.

Wil je het artikel op intranet of op internet? 

Geen probleem dat het geplaatst wordt.

Aan wie wil je het diamantje overdragen?

Graag draag ik mijn diamantje over aan Jacqueline van der Moolen-Weijts, begeleider B op de locatie Woerden.

Heb jij zelf een vraag aan het CIS? 

Mijn vraag luidt als volgt: Hoe kunnen de bewoners optimaal gebruik maken van het internet en tegelijkertijd beschermd worden tegen mogelijke risico's en gevaren?

Cis antwoordt:

100% beschermen tegen alle gevaren kan nu eenmaal niet. Maar wegkijken en niets doen kan ook niet. Wat kan je wel? Je kunt ervoor kiezen om bepaalde sites te filteren. Jonna van Doodewaard weet hier veel van en kan teams hierbij helpen.

Als je filters inzet, is het wel goed om eerst even samen met de client, gedragsdeskundige en verwanten stil te staan bij wat dit nu echt betekent voor de rechten van jouw client. Filteren, afschermen, innemen van apparatuur en stekkers ergens uit trekken is feitelijk een middelen en maatregelen procedure.

Maar weegt iemands online veiligheid op tegen zijn of haar vrijheid? Altijd goed om dit ethische dilemma dus samen echt goed af te wegen. CIS werkt hierbij actief samen met Simone Heiligers en Annemieke Kappert.

Naast technische beschermende maatregelen is voorlichting over internet ook een hele belangrijke. We geven als sociaal werkers overal gevraagd en ongevraagd voorlichting over; internetrisico’s hoort daar gewoon bij. Soms om iemand digitaal vaardiger te maken, soms om juist te ontmoedigen. Zorg er dus voor dat je goed op de hoogte bent van wat er wel en niet wenselijk is online. Maak dit bespreekbaar, maak afspraken en zet alles ook in PlanCare.

Je kunt onder het eten eens wat bespreken nav het nieuws, of juist heel persoonlijk tijdens een begeleidingsgesprek vragen naar zaken. Zoek je inspiratie voor een gesprek? Hier staan 25 vragen om te praten over internet! Cliënten optimaal laten genieten van internet begint met toegang verschaffen en hen te wijzen op wat er allemaal kan. Omdat elk mens, elke woongroep en elke begeleider anders is, is het onmogelijk om een algemeen advies te geven over wat er allemaal online passend is.

Er zijn vele sites, apps en technische tools die ingezet kunnen worden om jouw client te vermaken, ondersteunen, meer vrijheid te geven en zelfstandiger te laten zijn. Een goed algemeen overzicht hiervan staat in deze hand-out. Voor het betere maatwerk werkt CIS samen met het Innovatielab van Amerpoort en Reinaerde. Eerst samen goed kijken naar de echte vraag van jouw of jouw client en dan zoeken naar de mogelijkheden…we zien ze graag…mail naar CIS@amerpoort.nl

 

Sonja Heijkamp,
CIS-Consultatieteam

Foto boven: de gehaakte diamant gemaakt door Marleen den Hollander.

Lees alle afleveringen van de estafette column MediaDiamant...

Wij helpen je graag!

Heb je een zorgvraag of wil je meer weten over onze dienstverlening? De consulenten van het Klantbureau staan klaar voor (aanstaande) cliënten, familie of vertegenwoordigers en verwijzers. 

Klantbureau