"Je kunt je niet voorstellen hoe belangrijk internet is voor onze cliënten"

26 april 2017

Ook voor mensen met een verstandelijke beperking kan internet een verrijking van hun leven betekenen.

Maar in de grote wereld van internet raken zij soms het spoor bijster. Er is zoveel mogelijk, dat zij door de bomen het bos niet meer zien. Daarom ontwikkelden cliënten van Amerpoort samen met vrijwilligers en begeleiders Klikik: een complete online mediatheek met een paar eenvoudige startschermen speciaal voor cliënten.

En wat zo bijzonder is: cliënten bedachten het prototype van Klikik en zij vulden de mediatheek met internetsites die andere cliënten leuk of leerzaam vinden. Klikik is dus voor én door cliënten. Annette Valentijn is stafmedewerker bij I&A projecten en 'computermaatje': zij helpt cliënten op weg met Klikik. Hoe staat het ervoor met Klikik?

Computermaatje

"Sinds anderhalf jaar ben ik computermaatje voor Jan. Ik ga er eens in de twee weken of eens per maand met hem voor zitten. Het is ook een sociaal gebeuren en soms lastig omdat Jan niet kan praten. Daarom volg ik bij Hanne Patist van Amerpoort een cursus gebarentaal. Computermaatje zijn doe ik als vrijwilliger."

“Ik werk al enige tijd voor I&A aan projecten die alles te maken hebben met Cliënten en Internet. Cliënten weten me te vinden. De meeste begeleiders van de groep van Jan hebben niet zoveel op met computers. Ik heb Jans Klikik account gevuld met alle video's over Nieuwenoord en veel voetbalwedstrijden. Verder foto's van vrienden, sociale contacten en van wat hij heeft meegemaakt. Er moet trouwens weer wat nieuws op. Jans motoriek is niet handig genoeg om knopjes in te drukken. Ik heb dat probleem neergelegd bij het Innovatielab: misschien kunnen we iets met spraakbesturing. Ook spam in zijn e-mail is een probleem."

Consultatieteam

"Ik zit ook in het consultatieteam Cliënt, Internet en Sociale Media (CIS). Het CIS-team verzorgt mediawijsheid trainingen en we staan klaar voor alle vragen rondom Clienten en Internet. In de praktijk zie ik hoe het werkt en hoe het níet werkt. CIS is betrokken bij het computermaatjes-project, waarbij Jan model staat voor grotere groepen."

"We moeten begeleiders meer handvatten geven. Het is vaak te ingewikkeld. Klikik is een stuk gereedschap voor begeleiders: je kunt het gebruiken als communicatiemiddel en als levensboek. Je kunt foto's toevoegen en verwanten kunnen dat ook. Verwanten kunnen ook toegang krijgen tot het klikikportaal van hun familielid. Dus is het ook belangrijk dat de begeleiders kijken of er familieleden bij klikik betrokken kunnen worden. Is er geen familie dan kan er bij vrijwilligerswerk een aanvraag voor computermaatje ingediend worden.”

"Het is reuze handig voor bijvoorbeeld stagiaires die de cliënten niet kennen. Samen bekijk je Klikik, zie je foto's en dat levert gespreksonderwerpen op. Starten met Klikik is misschien lastig, maar er is een goeie helpdesk en als het eenmaal is ingericht is het heel gemakkelijk. Wel is er een grote vraag naar spelletjes en games. Als dat eenmaal in Klikik zit is het 'gewone' internet niet meer nodig. Dat geldt niet voor cliënten die kunnen lezen en dingen kunnen opzoeken. Die hebben Klikik niet nodig. Klikik is voor MVG en 'lager' niveau. Er zijn nu zo'n 200 cliënten met een Klikik account. Daarnaast zijn er nog veel meer accounts voor medewerkers. Tot dit jaar gaf ik ook demonstraties, maar dat is nu ondergebracht bij een externe Klikik helpdesk."

Internet Café

"Wat ik graag zou willen is een internet café of een soort informatieplek hier op Nieuwenoord. Jeroen Arendsen heeft zo'n internet café opgezet bij Sherpa, waar ook Amerpoort cliënten welkom zijn. Soms leidt het tot agressie als cliënten geen internet mogen gebruiken. Je kunt je niet voorstellen hoe belangrijk internet is voor onze cliënten. De vraag naar internet is enorm, maar de problemen zijn dat ook: verkeerde inhoud, porno, weerbarstige techniek of apparaten. De Klikik mail-accounts krijgen veel spam binnen. Dat moeten we aanpakken, daar loop je als computermaatje tegenaan."

"Hier op het terrein van Nieuwenoord zou ik daarom graag een hip internet café inrichten dat kan dienen als vraagbaak, voor het CIS, Klikik, het Innovatielab en andere partijen. Neem de verhuizing laatst naar de nieuwbouw aan de Mariaoordlaan. We hebben zelf de wifi-kastjes aangelegd. Internet is voor cliënten een eerste levensbehoefte, net als het dat voor ons is.

Tegen begeleiders zou ik willen zeggen: ga met Klikik aan de slag, betrek familie erbij of vraag een computermaatje aan. En als je er niet uitkomt bel dan de helpdesk. Klikik maakt het leven van de cliënt mooier. Bedenk maar: hoe zou jouw leven zijn zonder internet? Hoe gaaf is het dat Jan nu zélf naar voetbalwedstrijden kan kijken. Dat lukt hem nooit met een gewone Google pagina."

Verder lezen

Wij helpen u graag!

Meer weten over onze diensten of informatie over beschikbare plaatsen? Direct aanmelden? Onze medewerkers staan klaar voor alle (aanstaande) cliënten, hun verwanten en vertegenwoordigers.

Contact & Route