Matthijs Klok geeft gastles over Spoor A

28 maart 2017

Visie en werkwijze op werken met moeilijk verstaanbaar gedrag op ROC Midden-Nederland.

Maandag 20 maart heeft Matthijs Klok, coördinerend begeleider van de locatie Het Kwatrijn in Soest een gastles gegeven aan het ROC Midden Nederland in Utrecht. Een dubbele klas BOL (beroeps opleidende leerweg) leerlingen van de MZ opleiding had gevraagd of Amerpoort een les wilde verzorgen over Spoor A: de visie en werkwijze die binnen Amerpoort wordt gebruikt bij het werken met cliënten met moeilijk verstaanbaar gedrag.

Herstel van gewoon leven

Matthijs Klok had een interactieve les voorbereid met een afwisseling van verschillende werkwijzen zoals film, powerpoint en het bespreken van opdrachten in groepjes. De film Samen werken aan een goed leven voor Jeroen werd vertoond. In deze film (zie onder aan de pagina), die gemaakt is binnen Amerpoort, wordt verteld hoe begeleiders hebben gewerkt aan herstel van gewoon leven bij Jeroen. Hierin komen ook fragmenten voor uit de documentaire Jeroen Jeroen waarin er een beeld werd geschetst van de tijd dat je bij Jeroen nog veel minder kon spreken van een gewoon leven. Herstel van het gewone leven is het doel van de werkwijze zoals beschreven in Spoor A.

Betekenis van gedrag

Het belangrijkste in de werkwijze van Spoor A is dat de begeleiders altijd op zoek zullen gaan naar de betekenis van gedrag. Wat wil de cliënt me vertellen met het gedrag? De leerlingen kregen enkele casussen voorgelegd waarin ze met elkaar in gesprek konden gaan. Zien wij in deze casus een cliënt die overvraagd wordt? En betekent het gedrag dan dat hij de wereld om zich heen niet begrijpt. Voelt hij zich misschien niet veilig? Of is hij overprikkeld of onderprikkeld? De casussen waren direct uit de praktijk ontleent en leverden boeiende gesprekken op in de klas.

Het is mooi dat Matthijs Klok op deze manier een bijdrage heeft willen leveren aan het delen van kennis. Begeleiders van Amerpoort die de werkwijze van Amerpoort kunnen verwoorden en overdragen aan een nieuwe generatie begeleiders. Dat past in de manier hoe Amerpoort wil omgaan met de eigen expertise: niet voor onszelf houden, maar delen!

${video}

Wij helpen je graag!

Heb je een zorgvraag of wil je meer weten over onze dienstverlening? De consulenten van het Klantbureau staan klaar voor (aanstaande) cliënten, familie of vertegenwoordigers en verwijzers. 

Klantbureau