Levendige kick-off van de Dialoog Over Veiligheid

22 maart 2017

Hoe kan je zo goed mogelijk voor je cliënt zorgen en tegelijk je eigen veiligheid bewaken? Daarover gingen begeleiders, managers en gedragsdeskundigen maandagmiddag met elkaar in gesprek tijdens de kick-off van de VeiligPlus-aanpak.

Vier teams - Costa Ricadreef, Ameland, Paulina Polder Parkwijk en Prinses Margrietstraat – startten die middag met de Dialoog Over Veiligheid. Bestuurder Paul Willems beet het spits af van de kick-off en vertelde hoe hij op een bijeenkomst van Stichting Arbeidsmarkt Gehandicaptenzorg (StAG) voor het eerst hoorde over de VeiligPlus-aanpak. Volgens hem kan deze aanpak voor Amerpoort veel betekenen.

In gesprek gaan

Paul Willems: "We weten als medewerkers allemaal dat er MIC- meldingen zijn en hebben het met elkaar vaak over incidenten, maar we staan niet altijd stil bij wat dat doet bij de medewerker zelf. Met wat voor gevoel gaat hij de volgende dag weer naar zijn werk. De kern van de methode VeiligPlus is dat je niet zozeer naar incidenten kijkt, maar samen in gesprek gaat over het thema veiligheid. We gaan dus in Dialoog Over Veiligheid."

Voorproefje

Projectleider Eric Pieter van Breukelen en Marc Spoek van Stichting IZZ lichtten de methode verder toe. Daarna is het tijd om aan de slag te gaan. In kleine groepen werd verder gepraat aan de hand van stellingen ; een eerste voorproefje van de Dialoog Over Veiligheid. Dit zorgde voor levendige gesprekken en eerste inzichten. 

Vanzelfsprekend?

Want wat vind je bijvoorbeeld van de stelling: "Hoort verbale en fysieke agressie vanzelfsprekend bij het werk? Wanneer voel jij je veilig of onveilig? Wat voor de ene begeleider geen probleem is, kan de ander een gevoel van onveiligheid geven. Weet je dat van elkaar? En hoe ga je daar mee om? Aan het einde van de middag was er genoeg gespreksstof en nieuwe stellingen om mee terug te nemen naar de teams.   

Begeleider Joyce Graafhuis maakte een vlog van de kick-off.

${video}

 

Wij helpen je graag!

Heb je een zorgvraag of wil je meer weten over onze dienstverlening? De consulenten van het Klantbureau staan klaar voor (aanstaande) cliënten, familie of vertegenwoordigers en verwijzers. 

Klantbureau