Op bezoek bij tweede innovisie bijeenkomst

Dinsdag 17 november ben ik op uitnodiging van Jethro bij de bijeenkomst van Innovisie geweest in het Permanent Future Lab nabij Utrecht CS.

Ik heb het erg inspirerend gevonden om in deze prikkelende omgeving met mensen uit de wereld van o.a. de zorg en de technologie in gesprek te gaan en het onderwerp innovatie in de zorg te belichten. Ik heb mensen ontmoet met uiteenlopende achtergronden. Hierdoor was de input en de manier van kijken naar het onderwerp zeer divers.

De sfeer was ontspannen en sprankelend, ik vond het leuk om mensen te ontmoeten die hun expertise wilden delen en de noodzaak inzien van samenwerken en samen nadenken als een soort ‘’denktank’’ over innovatie in de zorg. In groepjes zijn we in gesprek gegaan en hebben we de vraag verkent, uitgediept en naar mogelijke oplossingen gekeken.

Behoefte van cliënt

De vraag: waarom verloopt de implementatie van innovatie binnen verschillende zorg-organisaties moeizaam? Een aantal antwoorden op deze vraag waren: angst voor veranderingen, de waan van de dag, communicatie, geld, er worden veel producten ontwikkelt maar deze sluiten niet aan bij de cliënt…..

Ik heb vanuit mijn perspectief als begeleider bij Amerpoort kunnen delen hoe ik denk over deze vraag en over hoe ik denk dat dit wel kan slagen. Volgens mij moet je als hulpverlener goed luisteren en kijken naar de behoefte van de cliënt.

Ik denk dat het daar begint. Je hebt dan begeleiders nodig die vooral nieuwsgierig zijn en open staan om naar andere hulpmiddelen te kijken die de cliënt kunnen ondersteunen. Dit maakt dat de cliënt waar mogelijk minder afhankelijk is van de begeleiding en met bijvoorbeeld een smartphone en ondersteunende apps meer regie krijgt.

Werkwaarden

Zorgorganisaties moeten hun werknemers middelen geven en ruimte om te onderzoeken en te experimenteren met hoe innovatie zoals e-health de cliënt kan ondersteunen. Ik heb zelf het gevoel dat Amerpoort open staat voor vernieuwing. Kijk maar naar de werkwaarden; open, nieuwsgierig, ondernemend!

Ik neem dan ook mee uit deze bijeenkomst dat ik als begeleider binnen een zorgorganisatie als taak heb om de behoefte van de cliënt te verhelderen en te kijken in deze tijd naar wellicht andere hulpmiddelen die aansluiten bij de cliënt. Daarnaast ga ik andere begeleiders hier in prikkelen, zodat het onderwerp meer gaat leven en we hierin met elkaar kunnen groeien.

Een ‘live-tekenaar’ heeft uiteindelijk de genoemde oplossingen opgetekend en daarmee een visueel verslag gemaakt van deze bijeenkomt. Ben je nieuwsgierig geworden? Schrijf je dan in voor de volgende bijeenkomst via de Innovatie-groep op Facebook: www.facebook.com/groups/1675615792684221

Over de auteur

Joyce Graafhuis
Begeleider C
Locatie Prinses Margrietstraat

 Foto's onder: Jethro Hardeman.

 

 

 

 ${carousel}

Wij helpen je graag!

Heb je een zorgvraag of wil je meer weten over onze dienstverlening? De consulenten van het Klantbureau staan klaar voor (aanstaande) cliënten, familie of vertegenwoordigers en verwijzers. 

Klantbureau